::jOurNey::mEaniNg of LifE~

http://www.smileycodes.info

cReam's bLog

ikut hati mati??maksiat atau taat~

Published by maNgo_cReam('',) under on 1:15 AM
stop!jangam pergi mane mane..
hahaha bace entry ni jap
tak nak bace tak pe~
merenung sejenak~
kadang kala kita punye iman kadangkala menurun dan menaik~
ye la~kita kadangkala lupa akan Dia samada kita sedar atau tak
yela~kita sibuk dengan kerja di pejabat,
sibuk dengan kerja kerja sambilan
sibuk dengan hiburan duniawi
sibuk dengan ambil lesen dan sebagainye
nape tah cream tetibe nak tlis ni plak..sebenany~
cream ade terbace satu majalah yang sangat menarik minat cream
tetibe terdetik nak beli..haha~

mm,kehidupn seharian kita tak lari daripada 2 perkara:
samaada berada dalam maksiat atau taat

apabila disebut halawatul iman(kemanisan iman)
tau lah kita iman itu sangat manis
ish2,teringat plak kat ustaz hotim,,y penyaba lagi baik hati
haha~beliau aja cream pqs!i like it n cream pon selalu TERlena di kelas~
back tu de main story.
membaca al-quran,solat dan sebagainya itu semua manis..
tp kenapa sukar untuk merasa kemanisan itu?
kadangkala,,solat seperti tak solat..tup2 je dah selesai..
kadangkala,puasa pon seperti dapat lapa dan dahaga je..

mungkin kerana hati kita sedang lazat lazat dengan maksiat
hinggakan maksiat itu tersa manis.
maka hilanglah lazat dalam ketaatan
malah~ketaatan itu terasa pahit .
taat dan maksiat tak akan bertemu dalam situasi hati yang sama..

persoalan nya?lazatkah maksiat sehingga kebanyakn kita
memilh maksiat berbndg taat?
uh,sama sama lah kita 'lihat melihat' antara satu sama lain
tegur menegur..
kenape kita tak diciptakan sempurna?kesempurnaan hanyalah kepada Nya..
ini kerana,kita amat memerlukan antara satu sama lain..
~jika terdapat sahabat kita 'terlena' kejutkan lah dia~


nak tau satu cerita x?
menarik cerita nih,,tajukknye
padi dan lalang~
ala ala,kancil dengan buaya..haha~

haha~malas kan tikus ni nak bace ~
meh la cini bace cite ni plak..

kisahnye bermula~~
pada suatu hari ketika,ada seorang petani yang baru sahaja ingin menceburkan dalam
bidang pertanian,menanam benih padi di bendang.
TANAH DIGEMBUR ,DIARI DAN SEGALA YANG MENJADI
GANGGUAN kepada pertumbuhan tanamannya
DIHAPUS dan DIBERSIHKANNYA..

apabila musim menuai tiba,
si petani tu pon pergi ke bendang dengan hajat
ingin menuai hasil titik peluhnya yang diusaha dengan susah payahnya,
Malah setiap hari petani itu melihat bendanya itu samada terdapat ancaman perosak atau
ganguan yang membantutkan pertumbuhan padinya itu..

namun~~petani sedikit agak keciwa.kerana bukan sahaja padi,tetapi lalang juga tumbuh
si petani kehairanan dan berfikir sejenak,,
bagaimana lalang2 ni tumbuh sedangkan dy ta penah tanam benih lalang~?

tak lama kemudian si petani memutuskan untuk melakukan revolusi dalam dunia pertanian yg baru sahaja dia ceburi.
dia menukar benih padi dengan lalang dengan harapan
benih lalang itu dapat menghasilkan padi sebagaimana yang terjadi sewaktu dia menanam benih padi
dan dengan bersungguh2 nye si petani menanam benih lalang..
tibanya musim menuai,si petani dengan tidak sabar2 bergegas ke bendang..
dengan terpinga2 dia melihat ke arah bendang miliknya..
apa yang dicita2kan tak kesampaian..
lalang tidak menumbuhkan padi..
ternyata perbuatannya menanam benih lalang adalah sia sia dan
tidak mendapat mnfaat dan faedah sama sekali..

simbolik disini~
padi adalah kebaikan..lalang adalah keburukan..
sifat mahmudah atau nilai2 kebaikan amat dituntut dalam kehidupan.
menerapkan sifAT mahmudah dalam kehidupan diibaratkan seperti petani di bendang.
tanah digemburkan dengan baik..lalang lalang disingkirkan dan memilih benih yang baik..

namun,apa yang terjadi tidak seperti apa yang diimpikan,,padi yang diharapkan,tp lalang yang tumbuh.
Begitu juga dalam kehidupan kita,setiap kebaikan yang kita cuba tanam dan semai dalam diri kita,
seringkali diganggu oleh anasir2 buruk yang tak diharapkan kehadirannya..

semuanya bermula dari hati~
baik hati seseorg hamba,baik jugalah perbuatan mereka..
jika rosak hati seseorang manusia,maka rosak jugalah amal perbuatan mereka..

sifat mahmumah yang umpama menanam padi hendaklah digembur dan suburkan setiap masa.
sifat mazmumah seperti lalang itu pula hendaklah kita singkirkan,jangan sekali kali kita tanam benihnya
kerana walaupun ia tidak ditanam,lalang lalang ini akan tumbuh juga.
bukan mudah untuk kita hilangkan 'lalang lalang' itu tetapi kita boleh berusaha untuk mengurangkannya~




yAng mEnuLis~

0 comments:

Post a Comment

hELLo~ thAnks fOr foLLowiNg

wELcOme~

center>