::jOurNey::mEaniNg of LifE~

http://www.smileycodes.info

cReam's bLog

Hari hari ku....

Published by maNgo_cReam('',) under on 8:48 AM
AHAD,ISNIN,SELASA,RABU,KHAMIS,JUMAAT.....



Balik ostel pada hari Ahad tu..mule mule ingat tak mo blek ostel sebab ahad tu ada usarah.ana da la nakibah.Nakibah pulak yang tak datang..hehe..malam tu da denga cerite sedih dah.Tapi tak pe,ana bersyukur sangat kerana dikurniakan rakan rakan yang baik.Minggu ni ramai cikgu yang tak de..jadinya kami banyak masa yang terluang......



ISNIN..

Kerana semata mata sebatang pensel,ana tak bercakap dengan kawan ana,Najihah..dia nie comel je orangnye tapi sengal ya amat!Masa tu mod tak baik,tapi 20minit kemudian kami baik baik semula..pembelajaran diteruskan seperti biasa.....



SELASA..

hmm,ape ye yang menarik hari nie??lupe plak...hari hari kami memamg ceria kerana membuli mira nisah..of cos la 2 vs 1,2 menang kan??



RABU..

pagi belajar seperti biasa dan seperti biasala gha dengan perangai die yang senget dan bengkok tu..serabot ana nak melayannya...petang tu ana ngan mira masuk kuiz Math..terpakse.....hehe...tapi ana syukur jugak sebab masuk kuiz tu sebab secara tidak langsung ana dapat wat revision daripada soalan tu.Gha plak die masuk ape pertandingan tah tapi sempena hari puteri Islam la..cewah,die menang la..Eh,lupe plak,pas sekolah tu ade daurah..adoyai,duduk berdepan ngn lelaki la plak..da la tak suke..nGee~~



KHAMIS..

Tiada yang best kot..tak ingat la plak



JUMAAT..

mula mula kami belajar BM..JUadoyai,kena marah dengan cikgu Alim la plak..eh,bukan ana ea tp kelas ana..sama je la kan??tetiba insaf kejap...kimia kami belajar dengan penuh semangat!!..masa PQS la tak boleh bla,masing masing ngantuk..ana la,siap melalut macam macam kat gha tapi ana tak seda pun ana cakap apa kat gha..dah la time ustaz aja..ishh.tak elok kan cam tuu..ustaz maaf,involuntary action la ustaz..time sejarah gha kena habis habisan la ngan budak putera...'tak dapet cek nk nolong'..huhu..



SABTU..

hari sengal antarabangsa..gha punye pasal...budak kecik..haha..masa Fizik cg Safarin masuk lambat,sonye kami melukut la kat pondok yang berhampiran,,,ala,cam melukut di tepi gantang tu...tengah syok syok kenakan Bariah,tetibe kene shutttttttt.....pehal pulak kan??sekali kitorang pandang atas......mak ai!!!!pengetua.......semua cabot........hey,budak2..time BM kami buat karangan....semangat kami wat..kena puji ngn cikgu..uh,bangge je..Kami(ana,gha,mira)pergi makmal bio awal..tunggu punye tunggu,tak sampai sampai lagi jadinya kami ambil peluang itu untk metik buah kedondong kat depan bilik cg.basrowi.....seram.....waw,teruja banyak gila buah kedondong..tapi malangnya tinggi...tatibe ada kayu pulak kat situ.apa lagi kitorang kait la tapi tak dapat jugak last last kayu tu yang kena kepala ana..isk isk..gha la ni..hehe..lawak.....jadinya,kami menggunakan la ketinggian mira tu tok memetik buah tersebut..kan senang tu..................continue





tak sempat nak cerita semuannya......................... yAng mEnuLis~

Hari hari ku....

Published by maNgo_cReam('',) under on 8:48 AM
AHAD,ISNIN,SELASA,RABU,KHAMIS,JUMAAT.....



Balik ostel pada hari Ahad tu..mule mule ingat tak mo blek ostel sebab ahad tu ada usarah.ana da la nakibah.Nakibah pulak yang tak datang..hehe..malam tu da denga cerite sedih dah.Tapi tak pe,ana bersyukur sangat kerana dikurniakan rakan rakan yang baik.Minggu ni ramai cikgu yang tak de..jadinya kami banyak masa yang terluang......



ISNIN..

Kerana semata mata sebatang pensel,ana tak bercakap dengan kawan ana,Najihah..dia nie comel je orangnye tapi sengal ya amat!Masa tu mod tak baik,tapi 20minit kemudian kami baik baik semula..pembelajaran diteruskan seperti biasa.....



SELASA..

hmm,ape ye yang menarik hari nie??lupe plak...hari hari kami memamg ceria kerana membuli mira nisah..of cos la 2 vs 1,2 menang kan??



RABU..

pagi belajar seperti biasa dan seperti biasala gha dengan perangai die yang senget dan bengkok tu..serabot ana nak melayannya...petang tu ana ngan mira masuk kuiz Math..terpakse.....hehe...tapi ana syukur jugak sebab masuk kuiz tu sebab secara tidak langsung ana dapat wat revision daripada soalan tu.Gha plak die masuk ape pertandingan tah tapi sempena hari puteri Islam la..cewah,die menang la..Eh,lupe plak,pas sekolah tu ade daurah..adoyai,duduk berdepan ngn lelaki la plak..da la tak suke..nGee~~



KHAMIS..

Tiada yang best kot..tak ingat la plak



JUMAAT..

mula mula kami belajar BM..JUadoyai,kena marah dengan cikgu Alim la plak..eh,bukan ana ea tp kelas ana..sama je la kan??tetiba insaf kejap...kimia kami belajar dengan penuh semangat!!..masa PQS la tak boleh bla,masing masing ngantuk..ana la,siap melalut macam macam kat gha tapi ana tak seda pun ana cakap apa kat gha..dah la time ustaz aja..ishh.tak elok kan cam tuu..ustaz maaf,involuntary action la ustaz..time sejarah gha kena habis habisan la ngan budak putera...'tak dapet cek nk nolong'..huhu..



SABTU..

hari sengal antarabangsa..gha punye pasal...budak kecik..haha..masa Fizik cg Safarin masuk lambat,sonye kami melukut la kat pondok yang berhampiran,,,ala,cam melukut di tepi gantang tu...tengah syok syok kenakan Bariah,tetibe kene shutttttttt.....pehal pulak kan??sekali kitorang pandang atas......mak ai!!!!pengetua.......semua cabot........hey,budak2..time BM kami buat karangan....semangat kami wat..kena puji ngn cikgu..uh,bangge je..Kami(ana,gha,mira)pergi makmal bio awal..tunggu punye tunggu,tak sampai sampai lagi jadinya kami ambil peluang itu untk metik buah kedondong kat depan bilik cg.basrowi.....seram.....waw,teruja banyak gila buah kedondong..tapi malangnya tinggi...tatibe ada kayu pulak kat situ.apa lagi kitorang kait la tapi tak dapat jugak last last kayu tu yang kena kepala ana..isk isk..gha la ni..hehe..lawak.....jadinya,kami menggunakan la ketinggian mira tu tok memetik buah tersebut..kan senang tu..................continue





tak sempat nak cerita semuannya......................... yAng mEnuLis~

let's study our body

Published by maNgo_cReam('',) under on 1:45 PM
yAng mEnuLis~

Miley Cyrus- 7 Things Music Video with Lyrics On Screen

Published by maNgo_cReam('',) under on 1:17 PM
yAng mEnuLis~

Once Upon A Dream - Emily Osment

Published by maNgo_cReam('',) under on 1:01 PM
ee yAng mEnuLis~

Published by maNgo_cReam('',) under on 11:11 PM
Fadhilat Membaca Al-Quran





Posted by ayubalqishah on April 06 2010 04:51:59



-------------------------------------------------------------------------------



Amalan membaca Al-Quran adalah salah satu daripada ciri-ciri budaya Islam yang sewajarnya dilakukan sepanjang masa dan sepanjang hayat.Bukan sahaja pahala dan fadhilat yang kita perolehi,malahan ia menjadi salah satu syi'ar agama Islam yang dapat dilihat dan dicontohi oleh orang-orang bukan Islam.Semakin hari kita seolah-olah telah kembali ke zaman jahilliyah.Jika dilihat sekeliling hanya segelintir yang betul-betul menghayati dan mentaati suruhanNya.Sudahlah begitu kadang-kala penampilan Islamik yang ditonjolkan,seringkali dipandang seolah-olah kita begitu asing dinegara yang digelar 'Negara Islam' ini.Ada juga yang masih alpha sibuk mengejar dunia,namun akhirat ditinggalkan.Sibuk mengejar kekayaan yang sementara.Apa yang ditakuti



Rasulullah SAW didalam hadis nya bersabda:-



"Sesungguhnya hal-hal yang paling aku takutkan mengenai kamu semua ialah 2 perkara iaitu,mengikut hawa nafsu dan panjang angan-angan.Mengikut hawa nafsu itu dapat menutup kebenaran dan panjang angan-angan itu menyebabkan cinta kepada dunia".



Kini ia benar-benar terjadi.Terlalu ramai yang mengikut hawa nafsu,mengejar pangkat dan darjat hingga sanggup menutup kebenaran untuk kepentingan diri masing-masing.Keseluruhannya adalah kerana terlalu panjang angan-angan dan disebabkan panjang angan-angan inilah kita menjadi si pencinta dunia lalu seolah-olah membuang akhirat.



Wahai umat Islam yang dikasihi,usahlah kamu terlalu mengikut perasaanmu,hingga terlupa menyebut namaNya melalui kalam-kalam yang telah diturunkanNya.Belajar lah mengenaiNya melalui solat yang diwajibkan,di tambah lagi kemanisan solat itu dengan solat sunat dengan melakukan Qiya Mulai.Lalu kamu susuri pula dengan membaca Al-Quran yang di turunkan kepada Muhammad nescaya kamu tidak akan sesat.Bahkan kamu akan rasa dibimbing menuju cahaya cintaNya.



-Lembutkanlah lidahmu dengan membaca Al-Fatihah untuk membaiki hati yang gundah.

Diantara fadhilat indahnya

*mendapat pahala seperti membaca sepertiga Al-Quran.

*Al-Fatihah adalah untuk apa yang dimaksudkan dalam bacaannya.Maka hayatilah pengertiannya.

*Untuk memohon sesuatu hajat yang baik kepada Allah SWT,baca 41 kali setiap hari,waktunya diantara solat sunat Subuh dan solat Fardhu Subuh.







-Ikhlas kan hatimu membaca Al-Baqarah agar syaitan tidak singgah kerumah lalu memanah kata nan indah bersulam dusta.



Sabda Rasulullah SAW

'Sesungguhnya setiap sesuatu itu mempunyai bonggol.Dan bonggol Al-Quran adalah surah Al-Baqarah.Sesiapa yang membacanya pada malam hari dirumahnya,syaitan tak akan masuk ke rumahnya selama tiga malam.Dan sesiapa yang membacanya pada siang hari,syaitan tak akan masuk kerumahnya selama tiga hari.(Riwayat Ibnu Hibban)



-Hindarilah kamu dari fitnah Dajjal yang keji dengan membaca surah Al-Kahfi



Imam Ahmad berkata:"Daripada Abi Darda'daripada Nabi(SAW),baginda telah bersabda



'Sesiapa yang menghafaz sepuluh ayat daripada permulaan surah Al-Kahfi.Maka terhindar daripada Dajjal.(Riwayat Muslim,Abu Daud,Al-Nasa'i,Al Tarmizi daripada Qatadah)

-Mohonlah keampunan disulami dengan membaca surah Yassin



Daripada Abdullah berkata:Rasulullah SAW telah bersabda





'Sesiapa yang membaca yassin pada waktu malam untuk mendapat keredhaan Allah SWT,maka akan diberi keampunan baginya(HR.Ibnu Katsir)



Lalu bacakan lah pula Surah Ad-Dukhan



Daripada Abi Hurairah r.a. berkata:Nabi SAW telah bersabda



'Sesiapa yamg membaca surah"Haamin Ad-Dukhan" pada waktu malam,maka esoknya tujuh puluh ribu malaikat akan meminta ampun baginya'.(HR Ibnu Katsir)



Tambahi lah dengan membaca surah Al-Mulk



Daripada Abi Hurairah r.a. berkata:Nabi SAW telah bersabda



'Sesungguhnya didalam Al-Quran ada tiga ayat memberi syafaat kepada pembacanya hingga diberi keampunan untuknya iaitu surah Al-Mulk"(Tabaraakal-Lazi)



Lapangkanlah dadamu dengan menghafal Asma'ul Husna



Daripada Abi Hurairah r.a. berkata:Rasulullah SAW telah bersabda



'Sesungguhnya Allah SWT mempunyai sembilan puluh sembilan nama,iaitu seratus kurang satu,sesiapa yang menghafalnya seluruhnya masuklah ia ke syurga.(HR Bukhari)



Semoga kita punya jiwa yang mahu mengubah segalanya yang terbaik.Usahlah dikejar kebaikan didunia sahaja kerana ia selalu membawa bencana bia kita tidak tahu mengemudikannya.Seimbangkanlah imu dunia mu dan imu akhirat sesungguhnya itulah yang paling baik.



PAKAIAN HATI IALAH KEIKHLASAN

PAKAIAN LIDAH IALAH KEBENARAN

PAKAIAN FIKIR IALAH KEBIJAKSANAAN

PAKAIAN RASA IALAH KEINSAFAN

PAKAIAN HAMBA IALAH PENGABDIAN

PAKAIAN BATIN IALAH KESUCIAN

PAKAIAN HIDUP IALAH KETAKWAAN yAng mEnuLis~

Cita citaku..

Published by maNgo_cReam('',) under on 10:31 PM
PEACE BE UPON YOU
My dream,,,,,i want to climb up a mountain.I want to climd with my friends but i think i cannot make my dream become reality...waa,so sad..I do not have any money,any spirit,,i only seventheen years old.Addition,i have a big exam,SPM.Thats a big problem.Oh i want to talk to you..i had participate on hoki compition on 30Mac 2010 and we,SMKA Simpang Lima get num.3.We defeated with SBPI..sad.....i'm as a defend not so strong.On,bile tah,kami ada pertandingan kawad kaki peringkat daerah...SMKA Simpand Lima menghantar 6pasukan.3laki 3perempuan.Untuk lelaki pbsm,kadet polis dapat johan manakala krs naib johan.Untuk perempuan pula ppi,krs dan jpa sume johan...Dan layak untuk pergi ke peringkat negeri....Thanks to Allah subahanahu wataala............sliss the best.. 
yAng mEnuLis~

Sahabat................

Published by maNgo_cReam('',) under on 12:25 PM


Disini kita pernah bertemu
mencari warna seindah pelangi
ketika kau menghulurkan tanganmu


Membawaku ke daerah yang lain
dan hidupku penuh ceria


Kini dengarkanlah
Dendangan lagu tanda
Ingatanku
kepadamu teman
agar ikatan ukhuwahkan
bersimpul padu..


Kenangan bersamamu
Takkanku lupa
Walau badai datang melanda
Walau becerai jasad dan
nyawa....


Mengapa kita ditemukan
Dan akhinya kita dipisahkan
Mungkin menguji kesetiaan
Kejujuran dan kemanisan iman
Tuhan beri daku kesabaran


Mungkin kita terlupa
Tuhan ada janjinya
Bertemu dan berpisah kita
ada rahmat dan kasihnya


Andai ini ujian
Terangilah kamar kesabaranku
Pergilah gelita hadirlah
cahaya.......


 


yAng mEnuLis~

hELLo~ thAnks fOr foLLowiNg

wELcOme~

center>