::jOurNey::mEaniNg of LifE~

http://www.smileycodes.info

cReam's bLog

dakwah

WANT TO KNOW ABOUT FARMACY??

Published by maNgo_cReam('',) under on 6:13 PM
FARMACY



Biasanya, peranan seorang ahli farmasi bukan setakat memberi preskripsi dan ubat-ubat kepada pesakit malah lebih dari itu. Sebaliknya, seorang ahli farmasi sebenarnya perlu mengetahui hampir segala hal seperti seorang doktor. Sebagai contoh, bagaimana untuk memberikan nasihat kepada pesakit tentang cara menggunakan ubat, kesan-kesan sampingan dan harus tahu tentang penyakit dan Kursus farmasi biasanya mengambil masa selama 4 tahun. Ini tak termasuk dengan pengajian asas / pra-U / matrikulasi.



Perlu diingatkan bahawa tempoh program pra-U mungkin berbeza. Sebagai contoh: matrikulasi selama 1 tahun, South Australian Matriculation (SAM) 1 tahun setengah dan A Level 2 tahun.lainSubjek SPM yang perlu dikuasai:









Untuk bakal calon atau pelajar lepasan SPM, English, Biology and Chemistry penting di masa hadapan. Tapi bukan nak kata Add Math, Physics dan Maths tak penting. Penting juga. Anda masih perlu tahu asas pengiraan dan algebra tapi Bio, Chem dan English adalah yang dominan.







Lagi satu, anda kena dapat keputusan yang cemerlang untuk 6 subjek tersebut. Seboleh-bolehnya A1. Tapi A2 pun masih diterima. Ini penting kalau nak apply scholarship JPA. Tapi jangan takut nak apply kalau dapat B pun. Ini kerana keputusan temuduga bukan berdasarkan kepada result anda semata-mata tapi juga personaliti dan tahap keyakinan anda. Kedua-duanya penting untuk anda survive di luar sana.



untuk mengetahui matlumat lanjut sila layari at......lupe la plak... yAng mEnuLis~

0 comments:

Post a Comment

hELLo~ thAnks fOr foLLowiNg

wELcOme~

center>